Pyytinkari 2016



Edellisestä Pyytin kisasta on kulunut jo jonkin aikaa, mutta nyt löytyi taas intoa lähteä mukaan. Miehistön mukaan saaminen isoissa veneissä on vaan suhteellisen haastavaa. Halukkaita lähtijöitä oli nytkin, mutta erinäköisiä valitettavia esteitä tuli viime metreille asti, joten tällä kertaa kisaan lähdettiin ainoastaan kolmen hengen miehistöllä; minä, Hannu ja Juha.

Osittain myös tästä syystä taktiikka suunniteltiin tavallista tarkemmin; reittikarttaan merkittiin tuulet oletetun aikataulun mukaisesti ja purjeenvaihdot käytiin läpi; millä purjeilla mikäkin pätkä ajetaan.

Meidän lähtöajaksi oli merkitty klo 19.18. Samaan aikaa lähtisi myös kolme muuta venettä ja ainakin näistä yksi on aikaisempi Pyytikarin voittaja; Alda. Lisäksi samaan aikaan lähtevästä Cetuksesta löytyy ehkä eniten kokemustietoa tämän kisan osalta…….. itse asiassa Cetuksen ex-kippari (nykyinen taktikko?) ilmoitti tämän olevan hänelle 49. Pyytinkarin kisa.
Juuri ennen lähtöä tehtiin suunnitelmaan vielä muutos ja vaihdettiin keulaan G1. Linjalta myöhästyttiin varmaan yli 20 sekuntia, mutta heikossakin kryssi tuulessa oli helppo löytää puhdas tuuli. Aikaisemmin lähdöt ovat olleet meillä selkeä vahvuus, mutta tässäkin kilpailujen puute näkyi selvästi.
Airisto meni kuitenkin kohtuullisen hyvin kunnes tuuli loppui kokonaan ja kaikki mittarin menivät nollaan.


Nämä mittarit korjattiin juuri ennen lähtö ELI toimivat jos vain tuulisi


Taas mennään; keulapurjeen vaihto käynnissä     kuva : Mari, Tempo


Tässä vaiheessa näytti, että kaikki aikaisemmin paremmassa tuulessa lähteneet veneet ovat karanneet jo lopullisesti. No ……uusi tuuli tuli kuitenkin suhteellisen pian ennusteen mukaisesti ja ennen Orhisaarta saatiin spinnu jo vetoon. Tässä kohtaa Exquisite; X-40 oli ottanut varsin hienon sateenkaari kuvan, johon myös me päästiin.

kuva :  Exquisite 

Spinnu pätkän alussa valmistauduttiin jo tulevan yön kovaan kryssiin ja vaihdettiin keulaa G3. Uutta keulapurjetta tarvittiinkin jo Kaitkiven kohdalla, jossa reitti nousi pieneksi ajaksi lähes täysvastaiseen. Tämäkin oli otettu jo alkuperäisessä suunnitelmassa huomioon, joten ilman vaikeuksia  spinnu otettiin10 minuutiksi alas. Spinnu nousi takaisin ylös heti kun se vain oli mahdollista ja tässä pääsimme usean veneen ohi. Tuuli oli jo alkanut nousta ja monessa veneessä ilmeisesti spinnun nostoa jonkin aikaa  pohdittiin.
Tämä pätkä meni kuitenkin hyvin nopeuden ollessa jo 7 – 8 solmua ja huiput yli 8.

Oletetusta aikataulusta oltiin alun nollien johdosta jo jonkin verran jäljessä, joten Pippära grundetilla Genaakkeri jäi väliin ja siirryttiin suoraan G3:een. Spinnun laskussa lisäkädet olisivat olleet jo tosi tarpeeseen, koska reippaassa sivutuulessa lasku oli jo aika työläs.

Reippaassa sivuvastaisessa lähdettiin ajamaan kohti Fiskö tiiviissa ryhmässä; Cetus ensimmäisenä ja me Tempon perässä. Tempo yritti yläkautta Cetuksen ohi onnistumatta siinä ja me myös pysyttiin omalla paikalla. Jonkin matkaa Fiskön jälkeen tuuli oli täysvastainen ja tässä kohtaa päästiin Temposta sekä Cetuksesta ohi. Meillä uusi iso ja G3 toimi hienosti; venettä oli helppo ajaa ja se oli hyvin tasapainossa. Tempossa otettiin isoon reivi ja sen jälkeen ero heihin ei enää kasvanut.

En muista, että olisin koskaan aikaisemmin ollut merellä niin kovassa vesisateessa kuin nyt; vettä tuli kaatamalla ja purjeen alla oli jatkuva vesiputous. Jossain vaiheessa Tempo ohitti meidät …….. onneksi……. sen jälkeen oli huomattavasti helpompi ajaa heidän perävaloa seuraten. Siinä sitten Tempon perävaloa katseltiin 20 metrin etäisyydeltä muutama tunti ja homma toimi varsin kivasti …. kiitos siitä, koska meidän kuski rikkoi silmälasit kuivia vaatteita vaihtaessa. Ennen aamun sarastusta vastaan tuli vielä salamat ja ukkonen; hiukan erilainen kokemus sekin.

Vähän ennen Bådania Tempo purki reivin ja alkoi kasvattaa eroa meihin. Pyytillä Tempon kippari arveli eron syntyneen siitä, että he jaksoivat ajaa isoa aktiivisesti ja näin se varmasti olikin.
Vuosnaisten kohdalla meidän suunnitelma oli vaihtaa keulaan uudelleen G1, mikä myös sitten vaihdettiin. Vaihto oli ehkä vähän liian aikainen, koska tämän jälkeen venettä ei hetkeen saatu lainkaan tasapainoon. Ehkä myös väsymys kolmen hengan miehistöllä alkoi jo näkyä.  Tämä pätkä kohti Laupusta oli se meidän heikoin osuus; venettä ei vaan saatu kunnolla kulkemaan ………… L

Laupusista alaspäin tuuli jonkin verran nousi ja meno parini heti, kunnes sitten Hevonkackissa taas loppui. Samaan aikaan takaa ilmestyi jälleen Cetus ja meillä oli pieni pelko, että he löytävät tuulet meitä paremmin …………… ja niinhän siinä sitten kävi ……. Cetus karkasi kauas pois..


kuva : Mari, Tempo

Kuiva Kaltsaaria kierrettäessä tuuli virisi jälleen ja maaliin päästiin hienosti spinnun kanssa.


Laiturissa oltiin ennen Tokiota (ei tosin maalissa)

Olipa kisa …… kaikennäköistä keliä löyty matkan varrella ja vene sekä viisi purjetta olivat maalissa hiukan KOSTEITA. Mutta itse kisa oli hyvä; hauskaa oli eikä mitään rikottu. Tulos ei ollut kummoinen, mutta ei myöskään mikään katastrofi. Ensi vuonna tullaan uudelleen .....

Tulokset

Muiden kertomana sama tarina tai ainakin melkein sama

matkallamerenneidoksi, S/y Kaminami

S/y Exquisite

Paluu kilpailusta myöhemmin

Kommentit

  1. Jännittävä seikkailu oli teilläkin! On todella kiva kuulla muidenkin veneiden kisatarinat - olisipa näitä blogeja vielä enemmän.

    Tuo sade oli kyllä uskomaton. Kun märkiä purjeita tuli kisan aikana keulaluukusta sisään, saatiin veneen sisälläkin sade aikaan, kun kattoon tiivistynyt kosteus tippui niskaan. Ei voi kuin ihailla tuota etukäteisvalmistautumistanne. Meilläkin Kippari seurasi muuttuvia sääennusteita ja ajoi tuuliennusteet purjeenvaihto-ohjelmaamme, mutta ei niitä ehditty tiimin kanssa pohtimaan. Hienoa että lähditte reippain mielin kisaan noinkin pienellä miehistöllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä tuo etukäteissuunnittelu johtui tosiaan vähistä käsistä; niille tarvittiin tehokas käyttösuunnitelma.

      Vaikuttaa siltä, että vaihtelevassa säässä YR.NO olisi paras ennustaja; tai nyt aikakin oli.
      Tosin se tuuli oli kovempi mitä me uskottiin. Meillä oli kyllä käytössä uusi iltapäivällä asennettu tuulimittari, mutta siinä vesisateessa me ei nähty sen tuulilukemia :-)

      Tätä kisaa on kyllä hauska muistella sekä lukea myös muiden blogeja samasta kisasta.

      Poista

Lähetä kommentti